Menselijke factoren en nieuwe kantoorconcepten (1)

Privacy en Territoriumdrift

Journal Article (2001)
Author(s)

JJ van Meel (TU Delft - Real Estate Management)

Theo J M van der Voordt (TU Delft - Real Estate Management)

Research Group
Real Estate Management
Copyright
© 2001 JJ van Meel, Theo van der Voordt
More Info
expand_more
Publication Year
2001
Language
Dutch
Copyright
© 2001 JJ van Meel, Theo van der Voordt
Research Group
Real Estate Management
Issue number
92
Volume number
14
Pages (from-to)
14-20
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

In het gebruik en de beleving van de werkomgeving spelen allerlei 'irrationele' psychologische behoeften een grote rol. Het zijn uiteindelijk de menselijke factoren die bepalen of nieuwe kantoorconcepten een succes worden of niet. Wegen de beoogde voordelen van openheid en transparantie - meer interactie en communicatie, beter samenwerken - op tegen het nadeel van minder privacy? Wordt een flexibel kantoor gebruikt zoals het is bedoeld, of gaan werknemers in alle vroegte naar kantoor om een plek te 'claimen'? Accepteren mensen dat hun status niet langer afleesbaar is aan de werkplek? Een beschouwing in twee afleveringen vanuit omgevings-psychologisch perspectief. Dit eerste artikel is toegespitst op privacy en territorium. Het tweede en laatste artikel gaat in op de behoefte aan status en op de vraag hoe vast of variabel dergelijke menselijke behoeften zijn.

Files

License info not available