Jv
JJ van Meel
Authored
20 records found
Menselijke factoren en nieuwe kantoorconcepten (1)
Privacy en Territoriumdrift
In het gebruik en de beleving van de werkomgeving spelen allerlei 'irrationele' psychologische behoeften een grote rol. Het zijn uiteindelijk de menselijke factoren die bepalen of nieuwe kantoorconcepten een succes worden of niet. Wegen de beoogde voordelen van openheid en transp
...
Corporate culture and design
Theoretical reflections on case-studies in the web design industry
In this paper we present a framework to study the relationship between culture and office design. Different levels of culture are discussed as well as various ways in which culture can be expressed in the physical work environment. The framework is applied to contemporary changes
...
Menselijke factoren en nieuwe kantoorconcepten (2)
Status en de veranderde mens
In het gebruik en de beleving van de werkomgeving spelen allerlei 'irrationele' psychologische behoeften een grote rol. Menselijke factoren bepalen uiteindelijk of nieuwe kantoorconcepten een succes worden of niet. De auteurs beschouwen deze materie vanuit omgevingspsychologisch
...
Architectenvisie op het Programma van Eisen
Een adequaat communicatiemiddel?
Een Programma van Eisen (PvE) geeft de eisen en ambities weer van een opdrachtgever. Daarmee is het PvE een cruciaal communicatiemiddel tussen opdrachtgever en architect. Goede communicatie vereist dat de boodschap van de zender helder overkomt op de ontvanger. In de praktijk bli
...
Purpose
– This paper aims to provide a better understanding of how architects perceive and use briefing documents. It discusses what type of briefing information architects find relevant for their design process, and how and when briefing information should be presented. It also
...
Juriaan van Meel and Theo van der Voordt describe the interaction between workplace concepts and the functioning of organisations and individual employees. Although scientific evaluations are scarce, it may be concluded that innovative concepts fit better with new ways of working
...
Als argument tégen kantoorinnovatie wordt vaak aangevoerd, dat het opgeven van de eigen werkplek indruist tegen universele menselijke behoeften, zoals de behoefte aan privacy, territoriumdrift en status. De vraag rijst, in hoeverre deze nadelen door de gebruikers inderdaad als be
...
In dit paper wordt ingegaan op drie vragen die in het debat over de effecten van kantoorinnovatie (‘nieuwe werkomgevingen’) steeds weer naar voren komen:
- Werkt het beter?
- Werkt het prettiger?
- Is het goedkoper?@en
Medio jaren negentig verschenen in dit handboek drie introducerende bijdragen over kantoorinnovatie. Inmiddels is flink wat ervaring opgedaan met nieuwe, flexibele inrichtingsconcepten. Het is nu interessant om te kijken of kantoorinnovatie de hoge verwachtingen heeft waargemaakt
...