Een kwetsbaarheidsindicator voor het Goederenvervoer

Conference Paper (2025)
Author(s)

M.A. de Bok (TU Delft - Transport, Mobility and Logistics, Significance)

Job van Vliet (Significance)

Bart Wesseling (Significance)

Jan Kiel (Panteia)

Research Group
Transport, Mobility and Logistics
More Info
expand_more
Publication Year
2025
Language
English
Research Group
Transport, Mobility and Logistics
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Goederenvervoer speelt een cruciale rol in de Nederlandse economie. Maar het netwerk is kwetsbaar: een file, kapotte brug of beperkte spoorcapaciteit kan grote gevolgen hebben voor de leveringszekerheid van goederen. De huidige analyses, zoals de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA), richten zich vooral op tijdsverlies en capaciteitstekorten, maar laten minder goed zien hoe en waar knelpunten doorwerken in de vervoersketen.
Kwetsbaarheid voor het goederenvervoer gaat om de leveringszekerheid van goederen: dus hoe kwetsbaar zijn vervoerssegmenten voor stremmingen in het netwerk. In deze rapportage hebben we een kwetsbaarheidsindicator gemaakt voor regio’s. De kwetsbaarheid is een functie van twee deelaspecten:
(I) De afhankelijkheid van een regio van een goederenknelpunt, en
(II) De substitutiemogelijkheden
Afhankelijkheid en substitutiemogelijkheden zijn ook weer opgebouwd uit verschillende deelaspecten. De kwetsbaarheidsindicator meet voor een regio een combinatie van de mate waarin een knelpunt invloed heeft op het goederenvervoer en de substitutiemogelijkheden. Door de combinatie van afhankelijkheid van knelpunten en beschikbaarheid van alternatieven ontstaat een goed beeld van de zwakke plekken in het netwerk. Dit helpt beleidsmakers bij het nemen van gerichte maatregelen om de impact van verstoringen te verminderen. In deze bijdrage bespreken we de opbouw van deze indicator.

Files

License info not available