Advanced Driver Assistence Systems (ADAS) in rijopleiding en rijexamen
Anastasia Tsapi (Royal HaskoningDHV, Student TU Delft)
Cornelis M. Gorter (Royal HaskoningDHV)
P Morsink (Royal HaskoningDHV)
Marjan P. Hagenzieker (TU Delft - Transport and Planning)
H. Farah (TU Delft - Transport and Planning)
R. Claesen (CBR Centraal Bureau Rijvaardigheid)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
In Nederland is het ongevalsrisico voor beginnende automobilisten hoog. Advanced Driver Assistance Systems kunnen mogelijk bijdragen aan het verminderen van ongelukken onder beginnende bestuurders. Deze studie onderzocht de perceptie van leerling-bestuurders van Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) en de introductie hiervan in de rijopleiding en -examen. Gegevens zijn verzameld met een online enquête en persoonlijke interviews. Het BSD-systeem wordt beschouwd als een systeem dat de veiligheid verbetert, terwijl het ACC-systeem wordt beschouwd als een luxe-systeem, dat kan helpen bij constant en relaxed rijden. Daarom gaven leerling-bestuurders aan dat BSD in de rijopleiding geïmplementeerd moet worden.