Naar verduurzaming van de bruine zeilvloot: een TCO Analyse
Bob Castelein (Rotterdam University of Applied Sciences)
JHR Van Duin (TU Delft - Transport and Logistics, Rotterdam University of Applied Sciences)
Maaike Lycklama a Nijeholt (Nyenrode Business Universiteit, Rotterdam University of Applied Sciences)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
De historische zeilschepen van de ‘bruine vloot’ varen grotendeels duurzaam zeilend, maar hebben aan boord ook oude dieselmotoren waarvoor – wanneer deze nu kapotgaan of op termijn wanneer strengere eisen aan uitstoot en geluid het gebruik ervan gaan beperken – schippers moderne en duurzame alternatieven moeten overwegen. Dit gaat om grote investeringen in bijvoorbeeld een moderne Stage 5 dieselmotor of een batterij-elektrisch systeem met een elektromotor en batterijpakketten. Om de investeringsopgave en kostenstructuur van deze motoren inzichtelijk te maken wordt in dit artikel een Total Cost of Ownership (TCO)-analyse gemaakt van deze twee alternatieven.