Print Email Facebook Twitter Bereikbaarheid gekwantificeerd: Operationalisering van de methode 'Rekenen aan bereikbaarheid' voor de werkgelegenheidslocatie Kop van Zuid te Rotterdam Title Bereikbaarheid gekwantificeerd: Operationalisering van de methode 'Rekenen aan bereikbaarheid' voor de werkgelegenheidslocatie Kop van Zuid te Rotterdam Author Van Mourik, H. Hakkesteegt, P. Kerkhof, M.A.G. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport and Planning Date 1995-05-31 Abstract Rapport in opdracht van de Commissie Verkeersinfrastructuur, Raad voor Verkeer en Waterstaat. Aanleiding: Bereikbaarheid van economische centra neemt in het huidige verkeers- en vervoerbeleid een centrale plaats in. Het rapport "De bereikbaarheid van de Kop van Zuid", d.d. januari 1995, is een eerste uitwerking van de methode 'Rekenen aan bereikbaarheid'. Omdat dat slechts tot hoofdlijnen beperkt bleef geeft dit rapport een verdere uitwerking van de operationele aspecten van de methode. Resultaten: In de toekomstige situatie zal het aantal arbeidsplaatsen in het gebied Waterstad- Kop van Zuid toenemen van 12.000 tot 27.000. Deze toename versterkt de concurrentiepositie van deze bestemmingszones ten koste van andere waardoor de bereikbaarheid in absolute termen toeneemt van 19.000 tot 39.000 User Equivalents. Maar omdat er voor deze potentiële interacties meer arbeidsplaatsen beschikbaar zijn neemt de potentie per arbeidsplaats af en wel van 1,58 (huidige situatie; alleen Waterstad) tot 1,46 (toekomstige situatie; Waterstad plus Kop van Zuid). Ondanks deze daling blijft toch het aanbod (potentiële werkers) groter dan de vraag (beschikbare arbeidsplaatsen). De verwachte bijdrage van de vervoerwijzen (auto : openbaar vervoer : langzaam verkeer) aan de bereikbaarheid blijkt globaal 50 : 35 : 15 te zijn. Dit verschilt met de vervoermanagementdoelen voor Rotterdamse werkgelegenheidslocaties in het centrum (35 : 50 : 15). Nagegaan is voor welke herkomstzones verbetering van het openbaar vervoer het meeste effect sorteren. Zoetermeer, Ridderkerk, Hendrik Ido Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Gorinchem komen hiervoor als meest kansrijke herkomstzones in aanmerking. Subject mobiliteitbereikbaarheidvervoerverkeerplanologie To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:6b1eb91f-ad97-4256-b99f-5a8d623bcc71 Publisher Delft University of Technology, Faculty Civil Engineering and Geosciences ISSN 0920-0592 Source LVV rapport, VK 1101.304 Part of collection Institutional Repository Document type report Rights (c) 1995 The Author(s)Delft University of Technology, Civil Engineering and Geosciences Files PDF Rapp_CT_VK_95-03.PDF 26.1 MB Close viewer /islandora/object/uuid:6b1eb91f-ad97-4256-b99f-5a8d623bcc71/datastream/OBJ/view