Print Email Facebook Twitter Effect van verkeerslichten op turborotondes Title Effect van verkeerslichten op turborotondes Author Granneman, B.C. Contributor Hansen, I.A. (mentor) Fortuijn, L.G.H. (mentor) Jongenotter, E. (mentor) Salomons, A.M. (mentor) Houben, L.J.M. (mentor) Wiggenraad, P.B.L. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 2011-05-26 Abstract Het aanleggen van turborotondes is de beste manier om ervoor te zorgen dat een kruispunt veiliger wordt. Turborotondes hebben namelijk weinig conflictpunten en een lage snelheid op de rotonde. Het liefst wordt dus zo lang mogelijk gebruik gemaakt van een turborotonde om de bouw van een kruispunt met verkeerslichten zo lang mogelijk uit te stellen. Het toepassen van verkeerslichten op turborotondes is een mogelijkheid om bij hoge intensiteiten nog steeds gebruik te maken van een turborotonde. Uit een eerste analyse blijkt dat het toepassen van verkeerslichten op turborotondes tot verbetering kan leiden van de verkeersafwikkeling. In dit onderzoek is daarom onderzocht wat het effect is van een RotondeDoseerInstallatie (RDI) op verschillende typen turborotondes. Uit dit onderzoek blijkt dat door het toepassen een RDI de totale capaciteit tot 10% kan worden verhoogd en tegelijkertijd de verliestijden tot 50% kunnen afnemen. Hierbij gaat het om een winst van 10 tot 30 verliesuren per uur, waarmee de relatief geringe investering snel kan worden terugverdiend. Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom. De RDI is een doseerinstallatie, met het doel om de hoofdstroom te clusteren, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. Door het toepassen van een RDI blijkt dat de stroom die kort wordt tegengehouden door de RDI, tegen de verwachting in, ook een lagere verliestijd heeft. Door de toepassing van een RDI kunnen dus alle richtingen profiteren van een lagere verliestijd. De optimale instelling en plaatsing van deze lichten is tot stand gekomen met een reeks VISSIM simulaties. Hierbij is de werking van de RDI getest op zowel de turborotonde als de spiraalrotonde. Beide rotondes zijn getest met verschillende belastingen, inclusief vrachtverkeer, waarin telkens een vaste verhouding tussen de verschillende stromen en richtingen is aangehouden. Bij de turborotonde blijkt de RDI voor alle belastingen effectief. Bij de spiraalrotonde blijkt dat het effect groter wordt naarmate de hoofdstroom dominanter wordt. Als case studie is een RDI gesimuleerd op de turborotonde op de kruising N470-Noordeindseweg/Berkelseweg. Vooraf bleek uit berekeningen dat de rotonde over een aantal jaar niet meer voldoet aan de norm en dus aangepast moet worden. Uit simulatieberekeningen blijkt dat door toepassing van een RDI een betere doorstroming wordt bereikt. Hierdoor zijn grootschalige aanpassingen voorlopig nog niet noodzakelijk. De resultaten van dit onderzoek moeten leiden tot een praktijkonderzoek, zodat de resultaten uit dit onderzoek kunnen worden bevestigd. Daarna is het belangrijk dat de keuzemodellen die nu worden gebruikt voor het kiezen van kruispuntvormen worden aangepast. Hierdoor kan vaker voor een rotonde met RDI worden gekozen in plaats van een grootschalig kruispunt. Immers profiteren alle richtingen bij de toepassing van een RDI. Subject RDIRotondedoseerinstallatieTurborotonde To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d2a110cd-9957-4b5e-b398-f3b354fdaccd Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2011 Granneman, B.C. Files PDF 20110519_Eindrapport.pdf 12.84 MB Close viewer /islandora/object/uuid:d2a110cd-9957-4b5e-b398-f3b354fdaccd/datastream/OBJ/view