Stad en landschap verbonden. Het inpassen van het bedrijventerrein van Haarlem in de omliggende structuren voor het recreatieve langzaam verkeer.

More Info
expand_more

Abstract

ABSTRACT - Nederland kent een divers landschap dat varieert van een strandwallenkust, veenvlaktes, droogmakerijen, zandplateaus tot rivierenlandschappen. Grote delen van deze landschappen zijn echter in de loop van de eeuwen getransformeerd in stedelijk gebied. Vooral in het westen van het land, de Randstad, is veel van het landschap verloren gegaan. Toch kent de Randstad in vergelijking met andere metropolitane gebieden een relatief open structuur. Het behoud en gebruik van deze open structuur is belangrijk wil Nederland een land blijven waarin het goed wonen en werken is. Het onderscheid Nederland ten opzichte van andere landen en kan hierdoor internationaal mee blijven spelen. Daarnaast geeft landschap identiteit aan een bepaald gebied wat van waarde is voor de concurrentiekracht van Nederland, maar ook verschillende steden van elkaar onderscheid. Ook verbetert het aantrekkelijk en toegankelijk maken van de landschappen buiten de stad de leefomgeving van de stedelingen en voorziet daarbij in de toegenomen recreatieve behoeftes. Door het landschap een belangrijke plek te geven in de verdere ontwikkeling van het stedelijk gebied in Nederland, gaat de stadsrand ook een belangrijke rol spelen. Lange tijd werd de stadsrand gezien als expansiegebied van de stad. De uitbreidingen werden als afzonderlijke opgaven gezien, waardoor de inpassing van de verschillende functies niet op elkaar en de omgeving aansluiten. Dit project gaat in op de plek waar stad en landschap van elkaar gescheiden worden door een bedrijventerrein. Voor het aantrekkelijk en toegankelijk maken van het buitengebied en het voorzien in de recreatieve behoeftes van de stedelingen, werkt het bedrijventerrein als grootste barrière tussen stad en landschap. Belangrijkste redenen hiervoor zijn het niet goed op elkaar aansluiten van de structuren van de stad, het bedrijventerrein en het buitengebied door verschil in netwerk, en de inrichting van de openbare ruimte van het bedrijventerrein dat niet voldoet aan de kwaliteitseisen van het recreatieve langzaam verkeer. Binnen dit afstudeerproject is ingegaan op het bedrijventerrein Waarderpolder in Haarlem. Hiervoor is een strategie ontwikkeld die het bedrijventerrein beter inpast in de omliggende structuren door het recreatieve langzaam verkeersnetwerk in te zetten als structurerend element. Belangrijk te realiseren is dat het toevoegen van alleen recreatieve routes door het bedrijventerrein niet voldoende is om het gebied interessant te maken als verbinding tussen stad en landschap. Stedelingen moeten meer betrokken worden bij het gebied, wat gedaan kan worden door het toevoegen van programma dat gericht is op de stedeling, zoals een woonboulevard of de mogelijkheid tot stadslandbouw. Daarnaast is het aan elkaar koppelen van netwerken op verschillende schalen en deze te verbinden door middel van het totale programma, een belangrijk aspect. Hierdoor gaan verschillende mensen om verschillende redenen gebruik maken van het gebied, waardoor het onderdeel wordt van de stad. Hierdoor verdwijnt de barrièrewerking en wordt de verbinding tussen stad en landschap verbeterd.