Wegen gewogen

Een empirisch onderzoek naar de kosten en doelmatigheid van het decentrale wegbeheer tussen 2008 en 2014

Report (2017)
Author(s)

Thomas Niaounakis (TU Delft - Economics of Technology and Innovation)

AAS van Heezik (TU Delft - Economics of Technology and Innovation)

Research Group
Economics of Technology and Innovation
Copyright
© 2017 T.K. Niaounakis, A.A.S. van Heezik
More Info
expand_more
Publication Year
2017
Language
English
Copyright
© 2017 T.K. Niaounakis, A.A.S. van Heezik
Research Group
Economics of Technology and Innovation
ISBN (print)
978-94-6186-855-8
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Gemeenten en provincies beheren meer dan 90 procent van het totale Nederlandse wegennet. Met het onderhoud en de aanleg van dit omvangrijke wegennet zijn hoge kosten gemoeid: gezamenlijk besteden provincies en gemeenten jaarlijks ongeveer vijf miljard euro aan het wegbeheer. Het is de verwachting dat deze kosten de komende jaren flink zullen toenemen, onder andere vanwege achterstallig onderhoud, een toenemende verkeersintensiteit en omdat de technische levensduur van veel kunst-werken ten einde loopt. Verhoging van de doelmatigheid van het wegbeheer kan helpen om deze kostenstijging te beheersen.

Files

License info not available