Detaillering langsnaden van breedplaatvloeren met vierzijdige krachtsafdracht bij nieuwbouw

Een onderzoek naar de methodes die door verschillende partijen in de bouw op dit moment worden toegepast in de detaillering van plaatnaden in breedplaatvloeren onder invloed van een positief moment bij nieuwbouw en hoe deze methodes onderbouwd worden.

More Info
expand_more

Abstract

Uit onderzoek naar de ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport in 2017 blijkt dat het tot die tijd gebruikelijke detail voor voegen in breedplaatvloeren met krachtsafdracht in twee richtingen onder invloed van een positief buigend moment niet goed werd ontworpen en uitgevoerd. Een breedplaatvloer is in eerste instantie bedoeld om een krachtsafdracht in één richting te realiseren, maar de toepassing werd verruimd naar krachtsafdracht in twee richtingen. Daarnaast werd zelfverdichtend beton en gewichtsbesparende elementen geïntroduceerd bij de toepassing van breedplaatvloeren. Hierbij is niet zorgvuldig onderzocht of de bestaande regelgeving afdoende was voor deze toepassingen. De partijen in de bouw introduceerden hiermee onbewust een systeemfout: de constructie kon bros bezwijken doordat er een bezwijkvlak mogelijk was, zonder dat het door constructieve wapening werd doorsneden. Op dit moment bestaat er nog geen nieuwe regelgeving voor dit detail, maar worden er al wel vast aanwijzingen gegeven in de VARCE-rubriek in vakblad Cement.

Om inzicht te krijgen in hoe verschillende partijen in de bouw op dit moment omgaan met dit voegdetail bij nieuwbouw, is er in dit onderzoek aan de hand van een literatuurstudie en verkennende interviews een enquête opgesteld die verspreid is onder constructeurs en leveranciers. In dit rapport staan de resultaten van dit onderzoek.

Dit onderzoek is in opdracht van VNconstructeurs gedaan.