Professionele leergemeenschappen in onderwijs en lerarenopleiding: potentie en uitdagingen

Journal Article (2015)
Author(s)

J. van Keulen (Windesheim Flevoland)

Joke Voogt (Universiteit van Amsterdam)

Loes van Wessum (Hogeschool Windesheim)

Frank Cornelissen (University of Cambridge)

Wouter Schelfhout (Universiteit Antwerpen)

Affiliation
External organisation
More Info
expand_more
Publication Year
2015
Language
Dutch
Affiliation
External organisation
Issue number
4
Volume number
36
Pages (from-to)
143-160

Abstract

Dit artikel is de uitleiding bij het themanummer van Tijdschrift voor Lerarenopleiders over professionele leergemeenschappen. Het reflecteert op de overeenkomsten en verschillen tussen de PLG's in de praktijkvoorbeelden en het onderzoek van dit nummer. Op basis daarvan wordt de betekenis van PLG's voor de lerarenopleiding nader uitgewerkt.
Wat 'is' een PLG? Wat zijn kenmerken van leren in professionele leergemeenschappen? Hoe kunnen PLG's worden ingericht en gefaciliteerd zodat ze de professionele ontwikkeling van deelnemers bevorderen? Wie zijn die deelnemers en wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende vormen van leergemeenschappen? Wat zijn criteria voor succes in een PLG? Geconcludeerd wordt dat PLG's een veelbelovende vorm van samenwerken zijn tussen lerarenopleiding en scholen, en dat praktijkgericht onderzoek goed ingebed kan worden in deze structuur, maar ook dat doelen en verwachtingen nogal uiteen kunnen lopen en dat het verband tussen inrichting en opbrengsten niet altijd duidelijk is. Er is meer studie nodig om van de casuïstiek zoals beschreven in dit nummer te komen tot een uitgekristalliseerd en gemeenschappelijk kader voor professionele leergemeenschappen.

No files available

Metadata only record. There are no files for this record.