Brede welvaart: wat is de bijdrage van verkeersmanagement?

Conference Paper (2022)
Author(s)

Henk Taale (TU Delft - Transport and Planning)

Isabel Wilmink (TNO)

Tanja Vonk (TNO)

Transport and Planning
Copyright
© 2022 Henk Taale, Isabel Wilmink, Tanja Vonk
More Info
expand_more
Publication Year
2022
Language
Dutch
Copyright
© 2022 Henk Taale, Isabel Wilmink, Tanja Vonk
Transport and Planning
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

Momenteel wordt binnen het vakgebied mobiliteit veel gesproken over brede welvaart en hoe vanuit de mobiliteitssector hieraan bijgedragen kan worden. Van
oudsher was het mobiliteitsbeleid vooral gericht op het verbeteren van de
bereikbaarheid. Naast het oplossen van knelpunten door de uitbreiding van de
infrastructuur speelde verkeersmanagement daarin een belangrijke rol. Dat
leidt tot de vraag hoe verkeersmanagement bijdraagt aan brede welvaart en of er
veranderingen nodig zijn om dit beter te doen. Om deze vragen te beantwoorden is er een literatuurscan gedaan en zijn er workshops met verschillende experts gehouden.
Uit de literatuur blijkt dat verkeersmanagementmaatregelen gericht zijn op een
bepaalde dimensie van brede welvaart (bereikbaarheid), zonder dat er een
afweging met de andere dimensies (veiligheid, leefbaarheid en gezondheid)
gemaakt wordt. Ook laat de literatuur zien dat gemotoriseerd verkeer onbedoelde negatieve effecten heeft op de dimensie gezondheid, van zowel reizigers als niet-reizigers. Daarnaast is er aandacht voor de verdeling van effecten in de gezondheids- en bereikbaarheidsdimensie.
De workshops lieten zien dat de bijdrage van verkeersmanagement aan brede
welvaart in de praktijk nog vrij smal is en dat het beleid de keuzes maakt en niet
de verkeersmanager, zodat er voor hem weinig speelruimte is. Ook is duidelijk
dat het geografisch schaalniveau van belang is, omdat het veel uitmaakt of je
verkeersmanagement toepast op autosnelwegen of in de stad. Verbreding
naar brede welvaart lijkt in ieder geval niet zo eenvoudig te zijn. Maar er zijn
wel mogelijkheden, zoals meer sturing en het versterken van de interactie
tussen verkeers- en mobiliteitsmanagement, de monitoring en evaluatie
uitbreiden voor brede welvaart en een verandering van zienswijze om te komen
tot een bredere denk- en werkwijze.

Files

2022_04.pdf
(pdf | 0.474 Mb)
License info not available