Circulariteit van ballast
L.J.W. ten Hove (TU Delft - Civil Engineering & Geosciences)
V. Markine (TU Delft - Railway Engineering)
R.P.B.J. Dollevoet (TU Delft - Railway Engineering)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Nederland heeft ongeveer 7000 km spoor en bij het onderhoud daaraan komt er jaarlijks ongeveer 500 duizend ton aan ballast vrij. Het zou dus mooi zijn als dit allemaal hergebruikt kan worden. Maar doordat het ballast tijdens de levensduur vervuild en versleten raakt kan dit niet zomaar. De ballast wordt als chemisch afval beschouwd doordat er zware metalen in zitten door slijtage van metalen com- ponenten rondom het spoor.
Het doel van dit rapport is om antwoord te geven op de hoofdvraag: ’Hoe kan ballast een circulair materiaal worden?’
Ballast is wordt vaak gebruikt voor spoorwegen omdat het relatief goedkoop is om aan te leggen en omdat het makkelijk te onderhouden is. Ballast wordt altijd uit het buitenland geïmporteerd omdat het in Nederland niet voorkomt. Vaak uit Duitsland, Noorwegen of België.
Circulariteit staat voor het zo weinig mogelijk gebruiken van materiaal, het hoogwaardig hergebruiken van materiaal en het recyclen van materiaal. Om ballast circulair te laten worden moeten er dus ten eerste zo weinig mogelijk gebruikt worden, moet het zo vaak mogelijk voor de spoorwegen hergebruikt worden en moet het daarna op een andere manier hoogwaardig hergebruikt worden.
Dit wordt al voor een groot deel gedaan maar kan nog beter. Door middel van horren en zeven op locatie wordt al veel ballast hergebruikt voor de spoorwegen. Maar daarna wordt het vaak afgevoerd en niet op een hoogwaardige manier hergebruikt. Het gebeurt wel dat ballast wordt hergebruikt in beton maar het wordt ook vaak vermengd met puinkorrel.
Voor de circulariteit is het belangrijk dat er alles wordt hergebruikt, dus ook het kleinere grind en zand. Dit kan ook op veel manieren worden hergebruikt in bijvoorbeeld beton, asfalt of voor decoratief gebruik.
Tenslotte zijn er ook alternatieven voor ballast onderzocht, want ballast zou pas echt circulair zijn als het er helemaal niet meer is. Er kan bijvoorbeeld beton gebruikt worden, echter is dit veel duurder. Ook kunnen er metaalslakken gebruikt worden, alleen moet er nog meer onderzoek gedaan worden naar de vervuiling die het kan veroorzaken.
Kortom, ballast kan een circulair materiaal worden door alles op een hoogwaardige manier her te ge- bruiken. Waarbij er dus geen restproducten zijn, ook niet bij de tweede levenscyclus. Hierbij is het belangrijk dat het ballast niet zijn waarde verliest en dat het wordt hergebruikt voor iets wat aan gelijkwaardige waarde is of zelfs nog meer waard is, zoals beton of asfalt.