Nieuwe fusietoets scholen overbodig

Web Publication (2016)
Contributor(s)

J Blank – Photographer (TU Delft - Economics of Technology and Innovation)

T.K. Niaounakis – Photographer (TU Delft - Economics of Technology and Innovation)

Research Group
Economics of Technology and Innovation
More Info
expand_more
Publication Year
2016
Language
Dutch
Research Group
Economics of Technology and Innovation
Reuse Rights

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.

Abstract

In het basis- en voortgezet onderwijs zijn fusies aan de orde van de dag. Fusies die soms eindigen in megalomane grotestructuren. Om de fusiedrang te beteugelen, heeft het ministerie van OCW in 2011 een tamelijk bureaucratische fusietoetsingesteld. Die fusietoets wil de minister nu veranderen. Volgens Jos Blank en Thomas Niaounakis is die nieuwe toets een stap in de goede richting. Echter voor de grote risicovolle fusies is deze toets ineffectief en daardoor overbodig. Grote besturen opereren vaak al onder schaal nadelen. De minister kan beter heldere criteria opstellen om een duidelijke grens te trekken in plaats van de deur voor te grote structuren alsnog op een kier te zetten.

Files

License info not available