Print Email Facebook Twitter Ertsoverslag in Mormugao Port Title Ertsoverslag in Mormugao Port Author Schermer, J.E. Contributor Groenveld, R. (mentor) Bouwmeester, J. (mentor) Velsink, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1990-08-01 Abstract Jaarlijks wordt vanuit Mormugao Port 13 miljoen ton ijzererts geëxporteerd. Er zijn 3 overslagplaatsen, Er bevinden zich 2 kaden in de haven, die onafhankelijk van elkaar opereren. Aan kade nr.6 wordt jaarlijks 1 miljoen ton erts overgeslagen. Aan kade nr.9 is dit 8 miljoen ton. Gp het opslagterrein behorende bij kade nr.9 staan 3 stackers en 2 reclaimers. De 2 reclaimers hebben elk een gemiddelde effectieve capaciteit van 1000 ton/uur. De gemiddelde laadcapaciteit aan kade nr. 9 is ongeveer 2000 ton/uur. In 1995 zal de overslag aan kade nr. 6 worden gestopt en zal het opslagterrein van kade nr.6 word en toegevoegd aan die van kade nr.9. De diepte van de toegangsgeul van de haven is C.D. -13.7 m. Dit heeft tot gevolg dat schepen groter dan 75.000 DWT niet volledig aan de kade kunnen worden geladen. Dit is de reden dat er op zee een derde plaats van overslag is gecreëerd. Deze overslag vindt plaats met 3 transfervessels (TV's). Per ertscarrier kunnen er 2 TV's vastmaken. De gemiddelde effectieve capaciteit per TV is 300 ton/uur. De gemiddelde turnaroundtime van de ertscarriers in de huidige situatie is 134 uur. Het erts wordt stroom opwaarts van de rivier gewonnen en wordt met bakken met eigen voortstuwing en een gemiddelde inhoud van 650 ton direct naar de haven of naar de TV's getransporteerd. In de moesson periode, de maanden juni t/m september, vindt er geen ertsoverslag plaats. Gedurende de moesson is de aanzanding in het kanaal groot. Elk jaar na de moesson wordt het kanaal weer op diepte gebaggerd. In het jaar 2000 wordt een jaarlijkse doorvoer van 16 miljoen ton verwacht. De haven is ontworpen voor een doorvoer van 14 miljoen ton erts per jaar en is niet geschikt voor een doorvoer van 16 miljoen ton per jaar. De capaciteit van de TV's is te verhogen van 300 ton/uur naar maximaal 350 ton/uur. In de haven kan de laadcapaciteit wel worden verhoogd. De overslagcapaciteit in de haven is enkele malen groter dan die op zee. De diepte van het kanaal bepaalt het percentage erts dat in de haven kan worden overgeslagen. In de nieuwe situatie zal er meer erts in de haven worden overgeslagen De laad capaciteit in de haven zal verhoogd moeten worden. Voor het lossen van de bakken is wel voldoende overslagcapaciteit aanwezig na een revisie van het equipement. De capaciteit van het opslagterrein zal vergroot moeten worden met 400.000 ton naar 1.400.000 ton. Het percentage kleine ertscarriers in de vlootverdeling van Mormugao Port is groter dan die van de wereldvlootverdeling. Voor het onderzoek is een uitgangsvlootverdeling opgesteld waarin wordt aangenomen. M.b.v. het simulatie programma BULKSIM is van de verschillende alternatieven de turnaroundtime van de ertscarriers bepaald. Ook zijn de scheepskosten per jaar met het programma berekend. Voor alternatief 1 en 2 is de gemiddelde turnaroundtime 83 uur en die van alternatief 3 is 68 uur. Subject Ore terminalBulksimIndiaTransshipmentDry bulk cargo To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:484d6b9b-bd2e-4726-a36b-3dabf5aa8491 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1990 Schermer, J.E. Files PDF Schermer1990.pdf 5.88 MB Close viewer /islandora/object/uuid%3A484d6b9b-bd2e-4726-a36b-3dabf5aa8491/datastream/OBJ/view