Print Email Facebook Twitter Effecten van stapsgewijze aanscherping CO2-zuinigheidsgrenzen voor autobelastingen Title Effecten van stapsgewijze aanscherping CO2-zuinigheidsgrenzen voor autobelastingen Author Kok, R. Annema, J.A. Van Sloten, R. Faculty Technology, Policy and Management Department Transport and Planning Date 2013-12-31 Abstract Autobelastingen gebaseerd op CO2-uitstoot De aanschafbelasting BPM is sinds 2013 volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van personenauto’s. Consumenten blijken gevoelig voor belastingkortingen en vrijstellingen gerelateerd aan de CO2-uitstoot. De afgelopen jaren zijn Nederlandse autokopers gemiddeld steeds kleinere, lichtere en zuinigere modellen gaan kiezen. Door grote verkoopaantallen onder de vrijstellingsgrenzen zijn de BPM belastinginkomsten meer dan gehalveerd. In de eerste helft van 2013 is de gemiddelde BPM-belastindruk op auto’s na een lange periode van daling gestabiliseerd, maar neemt de gemiddelde CO2-uitstoot niet verder af. Dit paper laat de eerste signalen zien waaruit blijkt dat een continue BPM belasting per gram CO2 wellicht niet de meest effectieve vormgeving is voor de komende jaren To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:29091895-dfdf-4b68-8c2f-d11898bdcf40 Publisher Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS) Source Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2013, Rotterdam, 21-22 november 2013 Part of collection Institutional Repository Document type conference paper Rights (c) 2013 The Authors Files HTM 305086.htm 1.12 KB Close viewer /islandora/object/uuid:29091895-dfdf-4b68-8c2f-d11898bdcf40/datastream/OBJ/view