Print Email Facebook Twitter Inhaalmanoeuvre van 2 duwschepen op een kanaal. Simulatie op basis van de impulsmethode Title Inhaalmanoeuvre van 2 duwschepen op een kanaal. Simulatie op basis van de impulsmethode Author Smit, M.G. Contributor Glerum, A. (mentor) Bouwmeester, J. (mentor) Küppers, J.A.G. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1988-06-01 Abstract Bij het ontwerpen van het kanaal is men in het verleden veelal uitgegaan van de hydraulische belasting als gevolg van de grenssnelheid waarmee een maatgevend schip in een kanaal kan varen. Men kan echter beter uitgaan van het maximum vermogen van de schepen. Dit levert, in combinatie met de afmetingen van het kanaal en de maatgevende schepen, een maximum vaarsnelheid. Deze vaarsnelheid is veelal kleiner dan de grenssnelheid, zeker voor een modern kanaal (Ac/As > 7). De maatgevende situatie voor de oeverbelasting volgt, zoals zal blijken echter uit de snelheden die ontstaan tijdens een inhaalmanoeuvre. De koppeling motorvermogen/snelheid voor schepen in een kanaal kan direct worden uitgevoerd indien men gebruik maakt van de methode van behoud van impuls. Deze hoofdstudie bestaat uit 3 delen: A. Theoretische gedeelte B. Beschrijving van het computermodel C. Constructief deel Op basis van de resultaten uit het rekenmodel wordt de oeverconstructie van het Maas-Rijnkanaal gedimensioneerd. Dit kanaal vormt het resultaat van het vooronderzoek "Maas-Rijnkanaal, mogelijkheid voor waterkracht?" Subject grenssnelheidoeverbelastinginhaalmanoeuvrebehoud van impulsoevercontructieMaas-Rijnkanaal To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:2c24b394-2c1a-4297-9cdf-865f291c9444 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1988 Smit, M.G. Files PDF Smit1988a.pdf 20.52 MB PDF Smit1988b.pdf 22.53 MB Close viewer /islandora/object/uuid:2c24b394-2c1a-4297-9cdf-865f291c9444/datastream/OBJ1/view