Print Email Facebook Twitter Productiviteitstrends in het primair onderwijs: Een empirisch onderzoek naar het effect van regulering op de productiviteitsontwikkeling tussen 1970 en 2010 Title Productiviteitstrends in het primair onderwijs: Een empirisch onderzoek naar het effect van regulering op de productiviteitsontwikkeling tussen 1970 en 2010 Author Van Hulst, B.L. Urlings, T.H. Faculty Technology, Policy and Management Department Innovation Systems Date 2012-08-01 Abstract Productiviteitstrends in het primair onderwijs is een studie naar de ontwikkeling in de sector van het primair onderwijs gedurende een periode van 40 jaar. In deze periode heeft een aantal belangrijke hervormingen plaatsgehad. De studie laat zien dat de kosten door de tijd heen sterk zijn toegenomen. Aan de kostenstijging zijn verschillende factoren debet: loon- en prijsontwikkeling, gewijzigde samenstelling van de leerlingenpopulatie, groepenverkleining en een daling van de productiviteit. In deze studie wordt de bijdrage aan de kostenontwikkeling van een aantal van deze factoren ontrafeld. De ontwikkelingen worden ook nog eens afgezet tegen het gevoerde beleid. Van een goede prikkelstructuur blijkt aanvankelijk nauwelijks sprake en de productiviteit daalt gedurende het grootste deel van de periode. Groei of stabilisering van de productiviteit is eerder het gevolg van krappe budgetten dan van effectievere regelgeving. Subject IPSE Studies To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:57d7ba41-976b-4bb1-9569-f71a6f82f223 Publisher Delft University of Technology ISBN 978-94-6186-046-0 Source IPSE Studies Part of collection Institutional Repository Document type report Rights (c) 2012 Delft University of Technology Files PDF IPSE_2012.pdf 807.92 KB Close viewer /islandora/object/uuid:57d7ba41-976b-4bb1-9569-f71a6f82f223/datastream/OBJ/view