Print Email Facebook Twitter Robuustheid van multi-level openbaar vervoer netwerken: Een methodologie om (on)robuustheid te kwantificeren vanuit een reizigersperspectief Title Robuustheid van multi-level openbaar vervoer netwerken: Een methodologie om (on)robuustheid te kwantificeren vanuit een reizigersperspectief Author Yap, M. van Oort, N. van Nes, R. van Arem, B. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 2015-02-28 Abstract Ondanks het belang van robuuste openbaar vervoer netwerken, wordt dit onderwerp door wetenschap en praktijk nog niet volledig vanuit een reizigersperspectief benaderd. Traditioneel wordt robuustheid vanuit een mono-level perspectief benaderd: voor elk netwerk op een bepaald functioneel niveau apart. Dit onderzoek analyseert het totale multi-level openbaar vervoer netwerk (de netwerken op alle functionele niveaus van alle vervoerders tezamen) wat voor reizigers beschikbaar blijft na het optreden van een verstoring. We hebben een nieuwe methodologie ontwikkeld om de meest kwetsbare links in het multi-level netwerk te identificeren. Zover ons bekend, is dit de eerste methodologie waarbij zowel de mate van blootstelling aan verstoringen als de impact van deze verstoringen systematisch geanalyseerd wordt voor openbaar vervoer netwerken. De case study van de Randstad Zuidvleugel benadrukt het belang om verstoringskansen expliciet mee te nemen in deze methodologie. Het al dan niet in beschouwing nemen van de verstoringskans, naast de verstoringsimpact, beïnvloedt namelijk in sterke mate het resultaat van de methodologie. Ook wordt in dit onderzoek de maatschappelijke waarde van robuustheid voor reizigers gemonetariseerd. Tot op heden zijn alleen de kosten van robuustheidsmaatregelen bekend. Toepassing van onze methodologie geeft daarnaast ook inzicht in de robuustheidsbaten van deze maatregelen. Hiermee ondersteunt en rationaliseert onze methodologie besluitvorming wat betreft de implementatie van robuustheidsmaatregelen. Subject kwetsbare linksmulti-level openbaar vervoer netwerkenreizigersperspectiefrobuustheidverstoringenwaarde van robuustheid To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d06b0edb-e646-4d7c-ad6c-8f3668ac5fd7 Publisher Stichting Vervoerswetenschap ISSN 1571-9227 Source Tijdschrift Vervoerswetenschap, 51 (1), 2015 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) Stichting Vervoerswetenschap Files PDF 315128.pdf 1.41 MB Close viewer /islandora/object/uuid:d06b0edb-e646-4d7c-ad6c-8f3668ac5fd7/datastream/OBJ/view