Robotondersteuning voor Reparatiewerk bij KLM Engine Services: Aanzet tot een Transdisciplinaire Aanpak
N. Mol (TU Delft - Human-Robot Interaction)
A. Ianniello (TU Delft - Materializing Futures)
O. Siebinga (TU Delft - Human-Robot Interaction, TU Delft - Materializing Futures)
M.C. Rozendaal (TU Delft - Human Technology Relations)
J.M. Prendergast (TU Delft - Human-Robot Interaction)
L. Peternel (TU Delft - Human-Robot Interaction)
David Abbink (TU Delft - Human-Robot Interaction, TU Delft - Materializing Futures)
More Info
expand_more
Other than for strictly personal use, it is not permitted to download, forward or distribute the text or part of it, without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license such as Creative Commons.
Abstract
Dit artikel beschrijft de vorderingen in het Brightsky-project, waarin de potentie voor robotondersteuning wordt onderzocht, met en voor vakmensen bij KLM Engine Services die daar reparatiewerk uitvoeren. Door de samenwerking met vakmensen centraal te stellen, wordt er onderzocht hoe robotondersteuning niet alleen fysiek werk kan verlichten, maar ook kan bijdragen aan een betekenisvolle werkervaring. Hiermee wordt gepoogd een brug te slaan tussen de focus van human factors zoals we die kennen als discipline, en een meer holistische benadering die diepe kennis van vakmensen, innovatie-experts, robotici, ontwerpers, psychologen en organisatiewetenschappers aanwendt.