Van een plastic banaan leer je niets over houdbaarheid

Posterpresentatie tijdens het symposium 'De (on)mogelijkheden van grensobjecten (boundary objects) voor samenwerken en leren in uiteenlopende (onderwijs)contexten'

Poster (2021)
Author(s)

J. van Keulen (Hogeschool Windesheim)

Mariska Venema (Hogeschool Windesheim)

Martina Heinemann (Hogeschool Windesheim)

Affiliation
External organisation
More Info
expand_more
Publication Year
2021
Language
Dutch
Affiliation
External organisation

Abstract

Objecten trekken de aandacht, roept behoefte tot exploratie op, verkennen van de ruimte zonder ‘boundaries’ (Goldschmeid, 1989; Gascoyne, 2012).
Dit kan worden ingebed in een spelverhaal met een handelingschronologie  zo ontwikkelen kinderen zelfsturing (Bodrova & Leong, 2007).
De materiaal-gefundeerde acties roepen taal op: Hoe heet het? Hoe gebruik je het? Op welk moment gebruik je het? Wat heb je ervoor nodig? Vraagt om structuur en spelplanning: ‘Wat hebben we nodig om dit spel te spelen?’ (Pellegrini, 2019).
Echte voorwerpen leiden tot rijkere ervaringen, preciezer taalgebruik, beter begrip: het boundary object trekt kinderen een nieuwe wereld in waarmee zij zich kunnen identificeren (Van Keulen & Venema, 2021).

No files available

Metadata only record. There are no files for this record.