Van een plastic banaan leer je niets over houdbaarheid
Posterpresentatie tijdens het symposium 'De (on)mogelijkheden van grensobjecten (boundary objects) voor samenwerken en leren in uiteenlopende (onderwijs)contexten'
J. van Keulen (Hogeschool Windesheim)
Mariska Venema (Hogeschool Windesheim)
Martina Heinemann (Hogeschool Windesheim)
More Info
expand_more
Abstract
Objecten trekken de aandacht, roept behoefte tot exploratie op, verkennen van de ruimte zonder ‘boundaries’ (Goldschmeid, 1989; Gascoyne, 2012).
Dit kan worden ingebed in een spelverhaal met een handelingschronologie zo ontwikkelen kinderen zelfsturing (Bodrova & Leong, 2007).
De materiaal-gefundeerde acties roepen taal op: Hoe heet het? Hoe gebruik je het? Op welk moment gebruik je het? Wat heb je ervoor nodig? Vraagt om structuur en spelplanning: ‘Wat hebben we nodig om dit spel te spelen?’ (Pellegrini, 2019).
Echte voorwerpen leiden tot rijkere ervaringen, preciezer taalgebruik, beter begrip: het boundary object trekt kinderen een nieuwe wereld in waarmee zij zich kunnen identificeren (Van Keulen & Venema, 2021).
No files available
Metadata only record. There are no files for this record.