Print Email Facebook Twitter Aantasting van dwarsprofielen in vaarwegen: Schroefstralen en de stabiliteit van bodem en oevers onder invloed van de stroomsnelheid in de schroefstraal: verslag modelonderoek Title Aantasting van dwarsprofielen in vaarwegen: Schroefstralen en de stabiliteit van bodem en oevers onder invloed van de stroomsnelheid in de schroefstraal: verslag modelonderoek Author Verheij, H.J. Corporate name Deltares Date 1985-11-01 Abstract Voor zowel de stroomsnelheden in de schroefstraal als de stabiliteit van materiaal onder invloed van de stroomsnelheden in de schroefstraal is een literatuuronderzoek verricht (hoofdstuk 2). Wat betreft de stroomsnelheden in de schroefstraal zijn een groot aantal onderzoeken bekend. De verschillen in de optredende stroomsnelheden tussen de diverse methoden komen met name tot uiting in het gebied dicht achter de schroef (tot 5x de schroefdiameter). Wat betreft de stabiliteit van materiaal blijkt weinig onderzoek te zijn verricht in het specifieke geval van schroefstralen. Aansluiting is daarom gezocht op het terrein van de homogene stralen uit ronde of spleetvormige openingen vanwege de analogie tussen dit type stralen en schroefstralen. De uitgevoerde metingen zijn verricht in een fysisch model (hoofdstuk 3). In het geval van het snelheidsveld is daarbij onder andere aandacht besteed aan de invloed van het roer en de roerconfiguratie. Voorts is onderscheid gemaakt tussen manoeuvrerende en varende schepen, welke waren uitgerust met verschillende voortstuwingssystemen. In het geval van de stabiliteit van materiaal spelen twee aspekten een rol, te weten de kritieke omstandigheden bij begin van verplaatsing en de mate van ontgronding die optreedt. Beide aspekten zijn onderzocht. In hoofdstuk 4 wordt een rekenmodel ontwikkeld waarmee de stroomsnelheden in de schroefstraal van manoeuvrerende schepen kunnen worden bepaald. Allereerst wordt een eenvoudige methode afgeleid, die is gebaseerd op de theorie voor de berekening van het snelheidsveld achter openingen met een constante en homogene uitstroomsnelheid. Vervolgens wordt een meer gekompliceerde methode behandeld die rekening houdt met de aanwezigheid van een schroefnaaf en de invloed van wervels aan de uiteinden van de schroefbladen. Beide methoden worden aan de hand van modelmetingen vergeleken op basis waarvan een keuze wordt gemaakt. Tenslotte zal worden nagegaan wat de invloed is van het roer op het snelheidsveld en op welke wijze het snelheidsveld kan worden berekend voor schepen uitgerust met meer schroeven. Uitgaande van de eenvoudige methode wordt in hoofdstuk 5 een berekeningsmethode afgeleid om het snelheidsveld achter varende schepen te bepalen. De stabiliteit van materiaal onder invloed van de schroefstraalsnelheden is onderwerp van hoofdstuk 6. Voor het bepalen van de kritieke omstandigheden bij begin van verplaatsing wordt gebruik gemaakt van het gemeten transport en de optredende lokale gemiddelde stroomsnelheid. In het geval van ontgronding worden relaties opgesteld welke analoog zijn aan de ontgrondingarelaties voor wateren luchtstralen. Het is daarmee mogelijk een indicatie te verkrijgen van te verwachten ontgrondingsdiepte, ontgrondingaoppervlak en kuilvolume. Aanwijzingen voor het gebruik van de formules, alsmede een rekenvoorbeeld wordengegeven in hoofdstuk 7. Subject schroefstraalbodembeschermingoeverbeschermingvaarweg Classification TLE400600TPG1400 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:bdf8c632-a43a-44b2-84fd-ae49c26179b7 Publisher Deltares (WL) Source M1115 - VII + M1115- Xa in opdracht van Deltadienst Rijkswaterstaat Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights (c) Deltares Files PDF M1115_7_10a.pdf 21.18 MB Close viewer /islandora/object/uuid:bdf8c632-a43a-44b2-84fd-ae49c26179b7/datastream/OBJ/view